Tam 20 yıl süreyle
adını afişlerin, sinema fenerlerinin (bak: Haftanın
ansiklopedisi), filim jeneriklerinin başında yazdırmak gerçekten
önemli bir iştir... Hele sinemaya Reşit Gürzap’ların, Suavi
Tedü’lerin, Muzaffer Tema'ların, Kenan Artun’ların egemen
olduğu devirde girmek; Göksel Arsoy’ların, Orhan Günşiray Göksel Arsoy’ların’ların
devrinde durumunu koruyup, ününü Yılmaz Güney’lerin, Cüneyt
Arkın’ların, Kartal Tibet’lerin devrinde sürdürmek çok daha
önemlidir.
Ayhan Işık
5.5.1929'da İstanbul’da doğmuştur, ama ailesi Selanikli’dir.
Selanik'te Atatürk' ün doğup büyüdüğü eve bitişik bir evde
oturan aile mübadele ile İzmir'e gelir, oradan İstanbul'a göçer.
Altı kardeşin en küçüğü olan Ayhan Işık (asıl soyadı
Işıyan'dır) 13 yaşında çalışmaya başlar; Akademi’nin
sonuna kadar bir taraftan çalışır, bir taraftan okur.
Tezgahtarlık, seyyar satıcılık falan derken Bab-ı ali'ye gelir.
Gazetelere başlıklar yapar, Hafta mecmuasına sayfası 7 liradan
resimli romanlar çizer. 1951'de Yıldız dergisinin açtığı
artist yarışmasında «birinci» olması hayatım değiştirir.
İsterseniz sözü, Ayhan Işık’a bırakalım:
- «O yıllarda bütün
arzum Amerika'ya gidip otomobil desinatörü olmaktı. Sinema
konusunda, yarışmadan evvel bana yarı resmi birkaç teklif
yapılmış, birkaç filimciyle konuşmuş fakat anlaşamamıştım.
Yıldız dergisinin açtığı yarışmaya 'Artist olup üç beş
kuruş kazanır, bu parayla da Amerika'ya giderim,' diye düşünerek
girdiğimi itiraf ederim. Ama gelişmeler bu fikrimi ikinci plana
itti, sinemayı bir meslek olarak benimsedim.»
Ayhan Işık'ın
girdiği yıllarda sinema bir meslek değildir, tiyatrocuların
elinde olan bir «ek iş» tir sadece. Kural, Ayhan'la değişir,
sinema artistliği meslek olur, artist ücretleri yükselmeye
başlar.
- «İlk filmim 'Yavuz
Sultan Selim ve Yeniçeri Hasan'da 1500 lira almıştım. Şöhretimi
sağlayan 'Kanun Namına'da 1800 lira aldım. 'Kanlı Para'yı da o
fiatla çevirdim ama, 'İngiliz Kemal'dan 2500, 'Şimal Yıldızı'ndan
6000 lira aldım.»
1958 yılında Ayhan
Işık filim başına 30 000 lira almaktadır. O sırada bir Amerika
gezisine çıkar ve 11 ay sonra Türkiye'ye döner. Dönüşünü
duyan filimciier ona teklif yapmaya geldiklerinde yeni bir rakamla
karşılaşırlar. Fiatı 40 000 liradır. Bu fiatla birkaç mukavele
imzalar, ama o günlerde bir şeyin farkına varır. 11 ayda
köprülerin altından çok su akmıştır. Göksel Arsoy'lar, Orhan
Günşiray'lar bomba gibi patlamışlardır sinemada. 59 sonlarında
kararını verir. Piyasa rayicinin çok üstünde olan fiatını
«makul bir seviyeye» indirir.
«Ayşecik Canımın
İçi», «Sevimli Haydut», «Otobüs Yolcuları», «Küçük
Hanımefendi» ile 1960'ta yeniden ve eskisinden daha güçlü olarak
doğar Ayhan Işık...
1968 yılında, yani
meslek hayatının 17'nci yılında bir bezginlik sarar Ayhan
Işık’ı.. Her şeyi bırakıp uzaklara, çok uzaklara gitmek
ister. Sinemayı, sessiz sedasız bırakıp Amerika'ya gider.
Dönüşünde yeni tekliflerle karşılaşınca, «İşe sıfırdan
başlamalı yine,» der ve yepyeni bir politikayla Yeşilçam'a
döner. Bu, Ayhan lşık'ın sinemadaki üçüncü dönemi, daha
doğrusu üçüncü doğuşudur.
Önümüzdeki hafta
sinemadaki yirminci yılını dolduracak Ayhan Işık ne
düşünmektedir 1971 için. Uzun uzun konuştuğumuz bir gün
kendisine bunu sorduk ve şu cevabı aldık:
- «Benim sağlam
prensiplerim vardır. Mesela her filme tam bir ay veririm. Prodüktör
filmini ister 10 günde bitirsin, ister 28 günde o beni
ilgilendirmez. Ben bir ay süreyle 'emre amade' olurum. İşime
vaktinde gider, sette huzursuzluk yaratmamaya çalışırım. Bunlar
20 yıldır olduğu gibi devam edecek.»
1951 yılının
yıldızıydı Ayhan Işık. 1961'de de öyle. Şimdi takvimler
1971'i gösteriyor ve Ayhan Işık hala adını zirvedekilerin
arasında saydırıyor; adıyla filim satıyor, en yüksek
ücretlerden birini alıyor. 1991 yılı ne gösterir, onu ama,
herhalde 1981 yılında da onun hakkında aynı şeyleri
söyliyeceğiz. Biz bunu ihtiyatlı davranmak istediğimiz için
böyle yazdık. Oysa bugün 40 yaşında, evli, bir çocuk babası
olan Ayhan Işık laf arasında, «Ben sinemada 70 yaşındaki bir
adamın da başrol oynayabileceğini ispat etmek istiyorum!»
demişti...(diğer haberler için aşağıdaki linke tıklayın)
Yorumlar
Yorum Gönder